Van Sillevoldt Rijst-Ploeger Transport BV

Voltooid:
2010
Locatie:
Papendrecht,Tilburg, Nederland
Industrie:
Levensmiddelen (FMCG)
Eindgebruiker:
Van Sillevoldt Rijst
Logistieke Service Provider:
Ploeger Transport BV
Type systeem:
Kettingbaan Systeem
Aantal docks:
2
Aantal trailers:
2
Product:
Rijst

Installatie van kettingtransportbanensysteem met 4 sporen

Van Sillevoldt Rijst is een van de grootste rijstmolens in Europa. Das Deze onderneming verwerkt bruine rijst tot witte rijst voor onder andere eigen-merknaambedrijven. De pendelactiviteiten tussen de fabriek in Papendrecht (NL) en het distributiecentrum in Tilburg (NL) wordt uitgevoerd door Ploeger Transport BV.

Twee opleggers zijn uitgerust met het Ancra-kettingtransportbanensysteem met 4 sporen. Een oplegger wordt gebruikt als back-up, terwijl de andere 20-25 keer per dag tussen de rijstmolen en het distributiecentrum pendelt. Ancra kon haar gespecialiseerde ervaring toepassen omdat de opleggersystemen in een oplegger met schuifzeilen geïnstalleerd moesten worden. Dit soort vrachtwagens is meer onderhavig aan distortie en doorbuiging en heeft minder stijfheid dan opleggers met ijzeren wanden. Met deze eigenschappen moest rekening gehouden worden bij het ontwerp van het systeem. Een ander belangrijk punt waarop gelet moest worden, was dat het laadvermogen van dergelijke opleggers zo hoog mogelijk gehouden moest worden. Bij de productiefaciliteit wordt het stationaire systeem beladen door vorkheftrucks. Door de convergente montage van kettingtransportbanen in de oplegger kan deze vlot worden ingeladen.

Euro- en eigen-merkpallets kunnen door elkaar worden geladen. Bij aankomst wordt de oplegger in een positioneringsframe geleid dat vóór het stationaire laadperron geïnstalleerd is, om de oplegger in de juiste positie te brengen. Voorafgaand aan het inladen wordt de complete vrachtlading gecontroleerd door een meetapparaat dat de buitenomtrek meet, om beschadigingen aan de lading en vrachtwagen te vermijden. Bij het distributiecentrum is een stationair systeem gemonteerd, dat de pallets van een hoogte van 250 mm optilt naar een hoogte van 600 mm. Hier worden de pallets, met een maximumgewicht van 1000 kg, automatisch gelost. Dankzij deze omleidingsconstructie van het systeem kunnen de pallets vlot door vorkheftrucks worden afgenomen. Dit project laat duidelijk zien hoe automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens meerwaarde opleveren voor de toeleveringsketen en hoe de verbinding tussen productie en expeditie kan worden geoptimaliseerd.

(Let op het laden van de factsheet kan enkele seconden duren.) Download factsheet